rafidah's FotoPage

By: rafidah shariff

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Sunday, 27-Sep-2009 02:26 Email | Share | | Bookmark
episod 44 : sejarah mengajar kita dewasa...part 2





sini aku letak lagi sikit gambar di Muzium Perang, Batu Maung.... sesungguhnya tempat ni mmg banyak menyimpan sejarah. semasa zaman perang dunia ke-2 (World War 2)... dari zaman pemerintahan British sampai la zaman Jepun kemudian..balik ke tangan British semula... banyak tinggalan sejarah seperti alatan, kesan, dan bangunan yang masih boleh dilihat di sini.. jika anda ingin ke sini pastikan anda datang awal.. jangan jadi mcm kami datang dlm pukul 4-5... masa ni muzium dah nak tutup... cuaca pun dah beransur gelap.. kawasan ni dikhuatiri berbahaya utk kanak-kanak.. apatah lagi bayi.. kerana mungkin wujud makhluk halus tinggalan perang.. seperti berek-berek askar yang kami lawati.. amat menggerunkan.. kerana berek-berek itu adalah tinggalan asal.. yang hanya dibaik pulih seperti dicat semula. jadi masih terdapat tenaga (energy) dari zaman perang.. jika anda ke sana.. anda akan alami sendiri.. perasaan gerun itu... contoh.. seperti tempat pemancungan kepala.. itu adalah tempat asal.. masih terdapat kapak dan pedang yang digunakan dahulu. terdapat juga kubur dan tempat pengasingan (toture room) askar dan tawanan perang... haih... berhati-hati juga dengan haiwan liar/beracun/buas... seperti ular.. disebabkan tempat ni.. di atas bukit masih terjaga pokok-pokok semula jadi nya..
tapi jangan lah disebabkan rview aku ni korang takut nak pergi pulak.. tempat yang berinfomasi.. biasa la...kalau tak de perasaan takut-takut tu..bukan la pergi muzium nama nya.. itu pergi shopping complex... haih... ok...






jolok motor ye bang......





tempat simpanan org yang nak kena potong kepala....








ni la tmpt potong pale... tu kapak die..weeeeee









nah ni rege nye...



ni jaga....




ohhh ye... tempat ni ade paintball juga....

ok dah nak balik..... signboard amik masa nak balik ye... lalalalalallala






Wednesday, 16-Sep-2009 02:10 Email | Share | | Bookmark
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

khas untuk semua...SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI..maaf zahir dan batin jika ada silap dan salah...tidak kire dr tutur bicara, tindakan, hati dan perasaan..... semoga Ramadhan yang akan pergi diingati dan diberkati.... berhati-hati di mana jua anda berada sewaktu hari raya ini..... ikhlas drpd Shariff dan Rafidah serta keluarga..




kad raya dari rakan-rakan

MIRA JOHAR


Ckyn Hashim


Rafizan Rabidin


Farah Fauzana


Madam CTone


EllyGJ



Kak syu




abg meor




abah along




abg salleh



akak





wak kumis




kak azue


Friday, 11-Sep-2009 08:33 Email | Share | | Bookmark
episod 44: sejarah mengajar kite menjadi lebih dewasa



Cerita Jalan-Jalan

Sesuai dengan suasana bulan Merdeka... aku dan abg nakkal yg gedik... telah pergi ke......




aha.. kat Batu Maung ye kawan-kawan... Just after we say goodbye to all the friends.. kawan-kawan yang telah menemani perjalanan kami sepanjang 3 hari lepas... mereka pulang.. kami pulak teruskan jejak...

pilihan lokasi ni dibuat setelah melihat cuaca yang agak baik petang tu. cuaca di bahagian Gorgetown memang tak baik.. di sana hujan..

korang layan je gambar nih...



Quote:



sedikit review tentang muzium ni

Ramai yang mungkin tidak sedar Muzium Perang Pulau Pinang di puncak Bukit Batu Maung adalah muzium terbesar di Asia Tenggara yang dibina pada 1930 dan digunakan untuk operasi ketenteraan British pada Oktober 1939.

Berbeza dengan muzium lain, pengunjung berpeluang merasa pengalaman melalui satu daripada tiga terowong keselamatan rahsia yang pernah digunakan tentera British dan Jepun.

Bagaimanapun, untuk memasuki terowong keselamatan pertama yang panjang, gelap, sempit, berbelok-belok dan pasti amat menyeramkan itu, pengunjung perlu berjalan dalam keadaan tunduk.

Satu terowong lain pula menghala ke laut yang kini ditutup kepada orang ramai, tetapi pernah digunakan sebagai terowong rahsia askar British meninggalkan Pulau Pinang untuk melarikan diri ke Singapura ketika Jepun menyerang.

Pengunjung juga berpeluang melawat dalam kubu yang terbahagi kepada tiga bangunan utama dengan melihat lebih dekat reka bentuk kubu yang menjadi tempat perlindungan askar apabila mendengar semboyan kecemasan dibina dengan teliti...............................


boleh baca sambungan tulisan di http://fifapg9.blogspot.com/2008/12/alami-perang-dunia-kedua.html


[color=green]Letaknya di Batu Maung. Merupakan bekas tapak tentera beberapa bangsa: Inggeris, Jepun, Gurkha dan Melayu. Bukan
halunisasi, bukan berbohong tapi kejutan yang ada di situ bisa meremangkan bulu roma Di situ dapat dilihat bekas bilik, dapur masak untuk bangsa berbeza, pejabat komander, terowong rahsia, gajet-gajet perang dan gambar-gambar lama.

Harus hati-hati kerana ada kawasan yang dikatakan masih mempunyai periuk api. Ia dipagari dan diletakkan amaran.

Menarik dan lawatlah Muzium Perang Pulau Pinang jika berkesempatan ke sana.

gambar lebih lanjut http://halizazurah.fotopages.com/?entry=842901[/color]
























tempat mesyuarat










pejabat...









tempat simpan bom....



tempat menembak meriam... (meriam sudah tiada....mungkin dah letak kat depan...kt tempat aku amik gambar tu...)



pijak ar kalau berani.....















nak kena pakuk???



peace..peace...no war.....



kesan asal..dinding yang dibom... blkg tu kelihatan kubur pegawai British yang mati....real grave ok.... bukan tipu2 punya...








kubu... tempat nak menembak.. musuh


tembak mende la mamat nih....



tempat simpanan air...














nak berucap la tuh...



no more war....




errrr next entry ye kengkawan..sambung... daaaaa





Monday, 7-Sep-2009 02:33 Email | Share | | Bookmark
episod 43 - Apabila Bukit Tiada Bendera

 




Permulaan cerita.....

wohaaa... akhirnya ghajin juga ambo meng'edit' khazanah-khazanah alam ambo nih... hmmm tak de la rajin sangat..kan... ye..macam biasa...cerita basi.... banyak bebenor cerita basi dlm simpanan aku nih... nasib aku laju sikit edit Penang... Cameron dah stop terus... haih....
tak pe la... ada masa...aku edit cameron nye story..orait... disebabkan sekarang jaman puasa... aku tak nak keluarkan gambar makanan... jadi aku keluar kan cerita....."bukit"...
ahaks....

layan...............






Quote:


TAHUKAH ANDA??

Bukit Bendera merupakan sebuah kawasan Parlimen di negeri Pulau Pinang, negara Malaysia. Negeri Pulau Pinang terletak diantara negeri Kedah dengan negeri Perak di utara Semenanjung Malaysia.

Meninggi lapan ratus dan tiga puluh meter di atas Georgetown, puncak Bukit Bendera (Bahasa Inggeris: Penang Hill) menyumbangkan tempat nyaman yang membolehkan pelancong-pelancong mengasingkan diri daripada panas melekit di bawahnya.

Secara umumnya, ia lima darjah Celsius lebih dingin daripada garisan laut. Dari kemuncak, para pelancong boleh ada penglihatan yang menakjubkan ke bawah seluruh pulau bahkan juga ke tanah utama di seberang laut. Ia terdapat taman yang menyenangkan, pondok berfesyen tua, restoran dan penginapan, sebuah kuil Hindu, seta Masjid Muslim di puncaknya.

Bukit Pulau Pinang sebenarnya digelar Bukit Strawberi (Strawberry Hill) kerana ia juga merupakan pengeluar strawberi. Bentuk muka buminya dan suhu yang dingin telah membekalkan strawberi keadaan bertumbuh yang baik.

Rintisan yang mencapai kemuncaknya mudah melalui Taman Botanikal Air Terjun dengan jalan kaki. Nama rasmi bukit ini adalah Bukit Bendera Pulau Pinang (Flag Hill), namun ia tetap secara umumnya dipanggil Bukit Pulau Pinang.

SUMBER http://ms.wikipedia.org/wiki/Bukit_Bendera







Tapi.....Keretapi....... Tapi....



















Malaysian Signage....















































People Around Bukit Bendera
















ni awek..bukan abg nakkal yg skodeng k... ahaks.... abg nakkal tak skodeng awek...


wa manyak tensen... wa punya laki..bikin rumah atas bukit sini jugak... haiyaaaaa....



Flora & Fauna














Things I Saw At Bukit Bendera














Wednesday, 2-Sep-2009 06:04 Email | Share | | Bookmark
eposod 42 : Hadith Rasul

Salam Ramadhan

Aduhai... aku ingatkan hari ni nak update stok penang ni.. sekali tgk.. HDD aku kekosongan gambar... tinggal movies je... abg nakkal dah transfer tempat lain... aduhai... jadi nak memeriahkan balik umah ni... bagi terang jap... aku letak la lilin sebatang... tak taw leh dok sini sampai bile la pulak... hehehehehe






[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net